Tip berguna untuk pengguna laptop

Kiriman Cikgu Faizah | Saturday, July 18, 2009 | , | 0 komen »



1- Bateri

Apabila menggunakan adapter atau charger bateri hendaklah dikeluarkan agar ia tidak terlebih caj.
ini adalah untuk memastikan bateri itu bertahan lebih lama...

Pastikan juga caj yang masih tersimpan dalam bateri itu lebih kurang 40%. Kalau tiada langsung caj pastikan dicaj dahulu sebelum menyimpanya atau mengeluarkanya.

Bateri yang disimpan tadi hendaklah digunakan sehingga habis dahulu cajnya baru buleh dicaj semula. Bateri yang tersimpan lama tanpa diguna dan dicaj semula lebih dari 3 atau 4 minggu kemungkinan akan memendekkan hayatnya.

semakin kerap anda ‘recharge’ bateri, semakin kurang jangka hayatnya. Berdasarkan kepada pakar, sebuah laptop secara purata akan di’recharge’ sebanyak 500 kali dalam tempoh 3 tahun mengikut penggunaan normal atau 18 bulan untuk penggunaan yang tinggi.


2- Skrin (LCD)

Skrin laptop sama juga dengan skrin LCD. Jangan sesekali menekan dengan kuat pada permukaan skrin kerana ia akan merosakan skrin itu dan bahagian terkena tekanan itu akan menjadi hitam. Berhati-hati semasa mengangkat skrin agar tidak memegang secara langsung pada skrin

Jangka hayat skrin secara purata adalah selama 60 ribu jam atau bersamaan 7 tahun jika di on selama 24 jam tanpa henti...


3- Guna Cooling Pad

Adalah disyorkan mengunakan cooling pad daripada meletakan laptop atas meja atau tilam. ini adalah untuk mengurang kepanasan laptop.

Cooling pad bertindak mengalirkan haba secara lebih cekap kerana ia mempunyai kipas untuk menyejukan laptop. Laptop yang digunakan secara berterusan pasti akan lebih panas dah kepanas yang melampau boleh menyebabkn pekakas dalaman rosak.