Wajah Baru Makmal Bestari

Kiriman Cikgu Faizah | Friday, May 22, 2009 | | 0 komen »

Bermula tahun 2009, Unit ICT telah menjalani proses penyusunan semula jawatankuasa-jawatankuasa di beberapa unit. Hasil kerjasasama dan gandingan mantap ketua baru dan para ahli dari berapa unit telah memperlihatkan beberapa perubahan yang membanggakan.

Berikut adalah beberapa sub-unit yang dilihat mempertingkatkan kualiti perkhidmatan premis jagaan mereka.

Makmal Bestari:

Makmal Bestari SMTMT merupakan projek makmal komputer yang dibangunkan oleh pihak KPM sejak tahun 2002 dan mula digunakan pada tahun 2005. Ia dilengkapi dengan 40 buah komputer untuk kegunaan pelajar dan 2 buah komputer untui kepada k guru. Makmal Bestari terbahagi kepada dua bahagian iaitu Makmal Alfa dan Makmal Beta. Setiap makmal mempunyai 21 buah komputer dan LCD Projektor untuk memudahkan proses p&p oleh guru-guru.

Rangkaian LAN dan WAN yang disambungkan ke setiap komputer di dalam makmal ini melalui sebuah pelayan (server) di bawah pemantauan GITN & Schoolnet membilehkan guru dan pelajar melayari internet dengan selamat.

Selain itu, makmal ini juga digunakan oleh guru-guru menjalani perbengkelan ICT anjuran PKG Ayer Molek serta ULKS SMTMT.

Dalam usaha mempertingkat keberkesanan perkhidmatan yang ditawarkan, beberapa kerja menaiktaraf telah dibuat di makmal ini. Antaranya ialah mengkonfigurasi semula server, memperbaiki sistem perfailan dan menambah keceriaan makmal. Berikut adalah kerja-kerja yang telah dilaksanakan.




Guru ICT - Pn Nurhidayati, GPB - Pn Norfaizah, Penyelia Server - En Rashid dan Juruteknik Komputer - En Razali sedang mengupgrade dan mengkonfigurasi pelayan (server). Kerja-kerja ini dijalankan pada 9 Januari 2009.



Memasang border, menghias papan kenyataan dengan info-info ICT, membersihkan makmal, mengemas bilik server dan stor peralatan serta kerja-kerja menyelenggara komputer dilakukan oleh Penyelaras Makmal Bestari - Pn Ruszalinah bersama AJK Guru, pengawas ICT dan Juruteknik Komputer pada 10 Mac 2009.