Kerja Seorang GPB

Kiriman Cikgu Faizah | Monday, February 22, 2010 | 0 komen »

Dulu aku tak pernah bermimpi untuk menjadi seorang GPB. GPB ialah Guru Penyelaras Bestari yang tugasnya dikaitkan secara langsung dengan kepintaran penggunaan ICT di sekolah sama ada dalam pengurusan, p&p dan seumpamanya. Suatu kerja yang sangat mencabar minda tetapi menyeronokkan.

Mengikut senarai tugas yang dikeluarkan oleh BTP, tugas GPB ialah:

1. Merancang dan mengajar Matapelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.

2. Sebagai penghubung tunggal (single point of contact) bagi pihak sekolah.

3. Mengurus dan menyelenggara kemudahan ICT dan perisian-perisian aplikasi yang dibekalkan serta menyelesaikan serta menyelesaikan masalah teknikal yang mungkin timbul.
  • Memastikan kemudahan insfrastruktur teknologi yang diterima daripada pembekal atau kontraktor memenuhi spesifikasi seperti ditentukan oleh Kementerian Pendidikan.
  • Mengurus dan memastikan rangkaian LAN dan WAN berjalan dengan baik setiap hari termasuk peralatan rangkaian seperti pelayan, modem, router, hub dan sebagainya.
  • Memastikan kesemua insfrastruktur teknologi berada dalam keadaan baik.
  • Memastikan kebersihan dan persekitaran yang selesa bagi bilik-bilik kemudahan insfrastruktur teknologi tempatan.
4. Menyediakan keperluan peralatan ICT untuk guru dan membantu serta membimbing mereka sewaktu menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.
  • Memastikan semua aplikasi perisian yang dipasang berfungsi seperti yang diperlukan oleh pihak pengguna.
  • Mengurus keperluan insfrastruktur teknologi untuk kegunaan warga sekolah dan membantu serta membimbing mereka sewaktu menggunakannya dalam aktiviti-aktiviti sekolah.
  • Mengurus kemudahan bahan-bahan multimedia untuk kegunaan guru seperti sidang video, penggunaan LCD projector, TV connector dan sebagainya.
5. Melatih guru menggunakan kemudahan ICT secara efektif di samping menggalakkan penggunaannya di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
  • Memastikan bahawa kursus dalaman dijalankan untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru-guru, pelajar-pelajar dan kakitangan sekolah dalam penggunaan sistem aplikasi seperti Bahan Pengajaran dan Pembelajaran.
  • Memastikan audit penggunaan kemudahan ICT dijalankan untuk menentukan keberkesanan penggunaan tersebut.
6. Melatih staf menggunakan kemudahan ICT secara efektif di samping menggalakkan penggunaannya di dalam aktiviti pengurusan dan pentadbiran.
  • Memastikan bahawa kursus dalaman dijalankan untuk meningkatkan kemahiran mengurus sistem computer (hardware & software) dan aplikasi perisian.
  • Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru-guru dan kakitangan sekolah dalam penggunaan sistem aplikasi Sistem Pengurusan Sekolah Bestari.
  • Memastikan penggunaan Sistem Pengurusan Sekolah Bestari (Smart School Management System atau SSMS) dalam pengurusan sekolah beroperasi dengan baik.
7. Menyelaras penilaian perisian pendidikan berdasarkan kriteria penilaian yang telah ditentukan oleh Kementerian Pendidikan.
  • Menilai perisian Bahan Pengajaran-Pembelajaran dan lain-lain perisian yang dibekalkan.
8. Sebagai pengurus e-mel.
  • Mengurus akaun dan e-mel warga sekolah.
9. Memastikan integriti dan keselamatan data.
  • Memastikan supaya ciri-ciri polisi keselamatan (security policies) dipatuhi seperti yang ditetapkan oleh pihak pengurusan.
  • Memastikan keselamatan kemudahan insfrastruktur teknologi dengan langkah-langkah seperti berikut:-
  • Memastikan pemasangan jeriji besi di bilik-bilik yang ditempatkan banyak komputer.
  • Memastikan bilik server hanya boleh dimasuki oleh pihak yang diberi kuasa sahaja.
  • Memastikan alat hawa dingin yang dibekalkan berfungsi dengan baik.
  • Memastikan alat pemadam api berada dalam keadaan baik dan berada di tempat-tempat yang telah dikenal pasti.
  • Memastikan keselamatan melalui langkah-langkah berikut:-
  • Memastikan konfigurasi sistem beroperasi dengan baik dan lancar.
  • Memastikan computer bebas dari virus.
  • Memastikan alat hawa dingin yang dibekalkan berfungsi dengan baik.
  • Membuat backup dan replikasi maklumat mengikut jadual yang disyorkan.
10. Sebagai pakar rujuk dan pegawai sumber (resource person) ICT sekolah dan sentiasa mengikuti perkembangan ICT semasa.
  • Memainkan peranan sebagai pakar rujuk kepada pengguna yang menghadapi masalah dengan sistem pengoperasian, perkakasan dan perisian seperti Windows, SSMS, MS Office, E-mail, Internet, Printer, dan lain-lain lagi.
  • Mengenal pasti masalah yang timbul sama ada masalah yang berkaitan perkakasan, sistem pengoperasian, sistem rangkaian atau perisian-perisian seperti Pengurusan Sekolah Bestari dan Bahan Pengajaran-Pembelajaran dan menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi.
  • Menentukan kelancaran perjalanan sistem rangkaian secara keseluruhan dan sentiasa memastikan bahawa pengguna (Enduser) dapat menggunakan sistem dan aplikasi secara optimum.
11. Menyediakan laporan dan maklumat perkembangan aktiviti sekolah bestari kepada pihak yang berkenaan.
  • Menjalankan Configuration Management Audit mengikut jadual yang ditetapkan.
  • Menjalankan pemantauan dan menyediakan laporan terhadap kecekapan rangkaian, tahap penggunaan komponen Penyelesaian Bersepadu Sekolah Bestari supaya membantu perancangan menaik taraf kemudahan ICT sekolah.
  • Membantu menyediakan belanjawan keperluan ICT untuk sekolah.
12. Mempertingkatkan budaya ICT di sekolah.
  • Menyediakan garis panduan/peraturan/tatacara penggunaan kemudahan insfrastruktur teknologi.
  • Merancang, mengurus dan menyelaras laman web sekolah.
13. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari masa ke semasa.
  • Memberi penerangan kepada para pelawat sama ada dalam negeri dan luar negara mengenai Penyelarasan Bersepadu Bestari
Hari ini aku berjaya menyiapkan perkara berkaitan dengan:
  • KEWPA 7
  • menghantar email berkenaan permohonan talian schoolnet 4MB
  • menghantar sms sekolah kepada AJK ICT tentang analisis penggunaan makmal
  • SPPICT (seorang guru gagal menghantar borang telah diingatkan beberapa kali). kerja memasukkan data online tertunda.
  • mengemaskini portal SMTMT
  • memberi maklumbalas di portal BPTV berkaitan schoolnet dan LMS
  • mengemaskini dan mencetak laporan ICT 2009, carta organisasi, senarai tugas dll yang berkaitan pembestarian SMTMT.
Done - aku nak balik.