Musang Berapi

Kiriman Cikgu Faizah | Saturday, February 21, 2009 | | 0 komen »

Mozilla Firefox merupakan projek pelayar web yang diturunkan dari Set Aplikasi Mozilla yang diuruskan oleh Mozilla Corporation. Firefox telah memiliki 19.73% daripada saham penggunaan yang direkodkan pada Ogos 2008, menjadikannya pelayan kedua paling popular dalam penggunaan masakini di seluruh dunia.

Antara Kelebihan Mozilla Firefox :
  1. Pelunsuran Tab - Ciri itu tidak memerlukan anda membuka banyak tetingkap untuk memaparkan laman yang dilawati.
  2. Penghalang pop up - Anda memepunyai pilihan samada membenar atau tidak web tersebut menayangkan pop up.
  3. Disertakan bar enjin pencari - Anda boleh menentukan jenis enjin yang hendak digunakan. Anda boleh membuat carian terus dari pelunsur tanpa perlu memasuki ke laman web enjin pencari seperti google.com atau yahoo.com.
  4. Penyambungan atau plug in dan tema/ubah rupa bentuk - Dengan penyambungan anda boleh menambah keupayaan Firefox. Antara penyambungan yang boleh didapati ialah ‘adblocker’ atau penghalang iklan dari dipaparkan, ‘noscript’ iaitu menentukan sama ada skrip di laman tertentu dibenarkan atau tidak dan lain-lain lagi. Tema pula membolehkan anda mengubah rupa bentuk Firefox. Terdapat pelbagai tema yang boleh dipindah turun. Anda boleh mendapatkan senarai penuh penyambungan dan tema di www.mozilla.com.
  5. Pengemaskinian secara automatik - Firefox mempunyai kebolehan pengemaskinian secara automatik. Jika ada versi baru, butang kemaskini akan memberi peluang kepada anda untuk menambahbaikkan perisian pelunsur itu.

Sekiranya ada yang mempunyai masalah ketika paparan blog atau webpage lain elok jika bertukar kepada musang berapi kegemaran pelayar internet. Jika belum mempunyai browser internet mozilla anda boleh download secara percuma. Klik www.mozilla.com.