Biskut - Cookies

Kiriman Cikgu Faizah | Saturday, February 21, 2009 | | 2 komen »

Sekali baca macam biskut yang kita boleh makan, tapi sebenarnya ia adalah kod2 yang muncul dalam kompie semasa kita melayari internet atau melakukan lain2 aktiviti pengkomputeran. Tujuannya adalah untuk memudahkan kompie mengingat semula apa jua aktiviti yang telah kita buat sebelum ini. Perkataan ringkasnya kita panggil Cookies/Caches.

Ada ketikanya mende ni akan mengganggu/melembabkan sistem kompie jika ia disimpan terlalu lama. Lebih lama disimpan, akan lebih lembab la kompie kita...

Satu cara utk mengatasi masalah ini ialah dengan membuang cookies/caches ni. Rasa2 ramai yg tak pernah buat mende ni kan, ini bermakna cookies/caches telah tersimpan sekian lama sejak mula anda guna pc anda.

Mari kita sama buangkan dia.... tuka bahasa pulak la ye, artikel ni aku ambik dari portal sekolah... kita kongsikan bersama.

Langkah2 di bawah ni mengikut jenis internet browser yang kita guna...

Internet Explorer
  1. On Menu Bar, click "Tools"
  2. Select "Internet Options"
  3. Click "General"
  4. Select "Browsing History" and click "Delete"
  5. Click "Delete All"
  6. Check box "Also delete files...." and clicks "Yes"
  7. Click "OK" and refresh your internet browser.
  8. Done.
Mozilla Firefox
  1. Click "Tools"
  2. Select "Clear Private Data"
  3. Click "General"
  4. Check the boxes "Browsing History", "Cookies", "Cache" and click "Authenticated Sessions"
  5. Click "Clear Private Data now"
  6. Click "OK" again to close the Internet Options window.
  7. Refresh your internet browser.
  8. Done.
Netscape Navigator 7+
  1. Click "Edit"
  2. Select "Preferences"
  3. Click "Advanced"
  4. Select "Cache"
  5. Click on "Clear Cache"
  6. Click "OK"
  7. Done.
Selalu2 lah lakukan ini ke atas kompie anda sekurang2nya sebulan sekali mengikut kekerapan penggunaan kompie anda. Kalau kompie masih lembab jugak... hehe, belilah kompie baru! Ops... ada cara lain... nantikan!

2 komen

  1. rossizam // February 21, 2009 at 3:01 PM  

    hai..selalu gak wat ni..tapi pc still lembab kalah kura2.

  2. cikgu faizah // February 26, 2009 at 8:14 PM  

    salam ros... ada beberapa cara lain yang kita boleh gunakan untuk pertingkatan perfomance pc... saya akan postkan di sini jika berkesempatan.